Srvátkový proteín

Srvátkový proteín

10 zdravotných výhod srvátkového proteínu založených na dôkazoch

Nasledujú tvrdenia podporené vedeckými experimentmi a výsledkami testov zverejnenými na internete, ale nejde o závery vyvodené z testovania našich produktov.

Srvátkový proteín je jedným z najviac skúmaných doplnkov stravy na svete, a to z dobrého dôvodu. Má veľmi vysokú nutričnú hodnotu a vedecké štúdie odhalili mnohé zdravotné benefity.

Tu je 10 zdravotných výhod srvátkového proteínu, ktoré sú podporené štúdiami na ľuďoch.

1. Srvátka je vysokokvalitný proteín

Srvátkový proteín Srvátkový proteín

Srvátkový proteín je bielkovinová frakcia srvátky, čo je tekutina oddelená od mlieka pri výrobe mlieka. Ide o kompletný vysokokvalitný proteín, ktorý obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Je tiež ľahko stráviteľný a – v porovnaní s inými bielkovinami – rýchlo absorbovaný v črevách.

Tieto vlastnosti z neho robia jeden z najlepších dostupných zdrojov bielkovín.

Srvátkový proteín je ako doplnok stravy veľmi obľúbený medzi kulturistami, športovcami a tými, ktorí chcú doplniť svoju stravu o ďalšie bielkoviny.

Srvátkový proteín má veľmi vysokú nutričnú hodnotu, je jedným z najlepších zdrojov vysokokvalitných diétnych bielkovín, je veľmi ľahko stráviteľný a rýchlo sa vstrebáva v porovnaní s inými proteínmi

2. Srvátkový proteín podporuje rast svalov

a

Svalová hmota s vekom prirodzene klesá. To zvyčajne vedie k priberaniu tuku a je spojené s rizikom mnohých chronických ochorení. Túto nepriaznivú zmenu v zložení tela však možno čiastočne spomaliť, zabrániť alebo zvrátiť kombináciou silového tréningu a vhodnej stravy.

Intenzívny tréning – v kombinácii s vysokoproteínovými jedlami alebo proteínovými doplnkami – sa ukazuje ako účinná preventívna stratégia. Účinné sú najmä vysokokvalitné zdroje bielkovín, ako je srvátka, ktorá je bohatá na aminokyselinu s rozvetveným reťazcom leucín. Leucín je najprospešnejšia (anabolická) aminokyselina pre rast svalov. Z tohto dôvodu srvátkový proteín účinne zabraňuje strate svalovej hmoty súvisiacej s vekom a zlepšuje silu a lepší vzhľad.

Z hľadiska rastu svalov sa ukázalo, že srvátkový proteín je o niečo lepší ako iné typy proteínov, ako je kazeín alebo sója.

Srvátkový proteín je vynikajúci na podporu rastu svalov a udržiavanie tela v kombinácii so silovým tréningom

3. Srvátkový proteín môže znížiť krvný tlak

Vysoký krvný tlak je jedným z hlavných rizikových faktorov srdcových chorôb. Niekoľko štúdií spája konzumáciu mliečnych výrobkov so znížením krvného tlaku. Tento účinok sa pripisuje rodine bioaktívnych peptidov v mliečnych výrobkoch nazývaných "inhibítory enzýmu konvertujúceho angiotenzín" (ACE inhibítory). ACE inhibítory v srvátkových proteínoch sa nazývajú laktokiníny. Početné pokusy na zvieratách preukázali jeho priaznivý vplyv na krvný tlak.

Obmedzený počet štúdií na ľuďoch skúmal účinky srvátkových bielkovín na krvný tlak a mnohí odborníci tvrdia, že dôkazy sú nepresvedčivé.

Štúdia na subjektoch s nadváhou ukázala, že suplementácia srvátkovým proteínom (54 g/deň počas 12 týždňov) znížila systolický krvný tlak o 4 %. Ostatné mliečne bielkoviny (kazeín) mali podobné účinky. To je podporené ďalšou štúdiou, ktorá zistila významné účinky, keď účastníci dostávali koncentrát srvátkového proteínu (22 g/deň) počas 6 týždňov. Krvný tlak však klesol len u tých, ktorí mali pôvodne vysoký alebo mierne zvýšený krvný tlak.

V štúdii s použitím oveľa nižšieho množstva (menej ako 3,25 g/deň) srvátkového proteínu v mliečnom nápoji sa nepozoroval žiadny významný vplyv na krvný tlak.

Srvátkové bielkoviny môžu znížiť krvný tlak u ľudí s vysokým krvným tlakom vďaka bioaktívnym peptidom nazývaným laktokiníny

4. Srvátkový proteín môže pomôcť pri liečbe cukrovky 2. typu

Cukrovka 2. typu je chronické ochorenie charakterizované vysokou hladinou cukru v krvi a poruchou funkcie inzulínu. Inzulín je hormón, ktorý má stimulovať príjem cukru v krvi do buniek a udržiavať ho v zdravých medziach.

Srvátkový proteín účinne znižuje hladinu cukru v krvi, zvyšuje hladinu inzulínu a citlivosť na jeho účinky. Zdá sa, že v porovnaní s inými zdrojmi bielkovín, ako sú vaječné bielka alebo ryby, má srvátkový proteín prednosť.

Tieto vlastnosti srvátkového proteínu možno dokonca porovnať s vlastnosťami liekov na cukrovku, ako je sulfonylmočovina. Výsledkom je, že srvátkový proteín možno efektívne použiť ako dodatočnú liečbu cukrovky 2. typu.

U zdravých ľudí a ľudí s cukrovkou 2. typu sa ukázalo, že užívanie srvátkového proteínového doplnku pred jedlom alebo s jedlom s vysokým obsahom sacharidov mierne znižuje hladinu cukru v krvi.

Srvátkový proteín je účinný pri znižovaní hladiny cukru v krvi, najmä ak sa užíva pred jedlom alebo s jedlom s vysokým obsahom sacharidov, a môže byť obzvlášť prospešný pre ľudí s cukrovkou 2. typu

5. Srvátkový proteín môže pomôcť znížiť zápal

Zápal je súčasťou reakcie tela na poškodenie. Krátkodobý zápal je prospešný, ale za určitých podmienok sa môže stať chronickým. Chronický zápal môže byť škodlivý a je rizikovým faktorom mnohých chorôb. Môže to odrážať základné zdravotné problémy alebo zlé návyky životného štýlu.

Komplexná prehľadová štúdia zistila, že vysokodávkové srvátkové proteínové doplnky významne znížili hladiny C-reaktívneho proteínu (CRP), kľúčového markera zápalu v tele.

Ukázalo sa, že vysoké dávky srvátkového proteínu znižujú hladiny C-reaktívneho proteínu v krvi, čo naznačuje, že môže pomôcť znížiť zápal

6. Srvátkový proteín môže byť prospešný pri zápalových ochoreniach čriev

Zápalové ochorenie čriev je charakterizované chronickým zápalom tráviaceho systému. Toto je súhrnné označenie pre Crohnovu chorobu a ulceróznu kolitídu.

U hlodavcov aj u ľudí majú srvátkové proteínové doplnky priaznivé účinky na zápalové ochorenie čriev. Dostupné dôkazy sú však slabé a pred prijatím akýchkoľvek pevných vyhlásení sú potrebné ďalšie štúdie.

Srvátkové proteínové doplnky môžu mať priaznivé účinky na zápalové ochorenie čriev

7. Srvátkový proteín môže zvýšiť antioxidačnú obranyschopnosť organizmu

Antioxidanty sú látky, ktoré v organizme pôsobia proti oxidácii, znižujú oxidačný stres a riziko rôznych chronických ochorení.

Glutatión je jedným z najdôležitejších antioxidantov v ľudskom tele. Na rozdiel od väčšiny antioxidantov, ktoré dostávame prostredníctvom stravy, glutatión si telo produkuje. Produkcia glutatiónu v tele závisí od prítomnosti niekoľkých aminokyselín, ako je cysteín, ktorý je niekedy prítomný v obmedzenom množstve. Z tohto dôvodu môžu potraviny s vysokým obsahom cysteínu, ako je srvátkový proteín, zvýšiť prirodzenú antioxidačnú obranu tela.

Niekoľko štúdií na ľuďoch a hlodavcoch zistilo, že srvátkové proteíny môžu znížiť oxidačný stres a zvýšiť hladiny glutatiónu.

Srvátkové proteínové doplnky môžu posilniť antioxidačnú obranu tela tým, že podporujú produkciu glutatiónu, jedného z hlavných antioxidantov v tele

8. Srvátkový proteín môže mať priaznivý vplyv na krvné lipidy

Vysoký cholesterol, najmä LDL cholesterol, je rizikovým faktorom srdcových ochorení.

V štúdii na subjektoch s nadváhou viedlo užívanie 54 gramov srvátkového proteínu denne počas 12 týždňov k významnému zníženiu celkového cholesterolu, vrátane LDL („zlého“) cholesterolu.

Pred vyvodením záverov sú potrebné ďalšie vyšetrenia.

Dlhodobé suplementácia vysokými dávkami srvátkového proteínu môže znížiť hladinu cholesterolu, dôkazy sú v tomto bode veľmi obmedzené

9. Srvátkový proteín spôsobuje silný pocit plnosti, ktorý môže pomôcť znížiť hlad

Sýtosť je termín používaný na opis pocitu plnosti po jedle. Ide o opak apetítu a hladu, ktorý pomáha potláčať túžbu po jedle. Niektoré potraviny zasýtia viac ako iné, tento efekt je čiastočne spôsobený ich zložením makroživín (bielkoviny, sacharidy, tuk). Bielkoviny sú z troch makroživín zďaleka najviac sýtené.

Nie všetky proteíny však majú rovnaký vplyv na pocit sýtosti. Zdá sa, že srvátkový proteín zasýti viac ako iné typy proteínov, ako je kazeín a sója. Tieto vlastnosti sú užitočné najmä pre tých, ktorí potrebujú prijať menej kalórií, teda schudnúť.

Srvátkový proteín – v porovnaní s inými proteínmi – je veľmi sýty, vďaka čomu je užitočným doplnkom stravy pri chudnutí

10. Srvátkový proteín vám môže pomôcť schudnúť

Zvýšená spotreba bielkovín je dobre známa stratégia chudnutia.

Viac bielkovín vám môže pomôcť stratiť tuk:

  • potlačenie chuti do jedla, čo vedie k zníženému príjmu kalórií
  • stimuluje metabolizmus, pomáha spaľovať viac kalórií
  • pomáha udržiavať svalovú hmotu pri chudnutí

Srvátkový proteín sa ukázal ako obzvlášť účinný pri chudnutí a v porovnaní s inými typmi proteínov môže pozitívne ovplyvniť spaľovanie tukov a pocit sýtosti.

Konzumácia veľkého množstva bielkovín je veľmi efektívny spôsob, ako schudnúť, niektoré štúdie ukazujú, že srvátkový proteín môže mať vážnejší účinok ako iné typy bielkovín

Vedľajšie účinky, dávkovanie, spôsob použitia

Srvátkový proteín je veľmi jednoduché začleniť do vašej stravy. Predáva sa ako prášok, ktorý možno pridať do mliečnych koktailov, jogurtov alebo jednoducho zmiešať s vodou či mliekom.

Odporúčaná dávka je zvyčajne 25 – 50 gramov denne, ale určite sa riaďte pokynmi na dávkovanie na obale. Pamätajte, že konzumácia príliš veľkého množstva bielkovín je zbytočná. Telo dokáže v danom čase využiť len obmedzené množstvo bielkovín. Nadmerná konzumácia môže tiež spôsobiť tráviace problémy, ako je nevoľnosť, bolesť, nadúvanie, kŕče a hnačka. Avšak miernu konzumáciu srvátkových proteínových doplnkov väčšina ľudí, až na pár výnimiek, dobre znáša.

Ak ste niekedy mali problémy s pečeňou alebo obličkami, poraďte sa so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať proteínový doplnok.

Na konci dňa je srvátkový proteín nielen pohodlným spôsobom, ako zvýšiť príjem bielkovín, ale môže poskytnúť aj obrovské zdravotné výhody.




Chcem srvátkový proteín!

Zobrazenie:
Zmena objednávky:
Zobrazenie:
Zmena objednávky: